Wydawca treści Wydawca treści

Sprzedaż drewna,choinek i sadzonek

                          Sprzedaż detaliczna w leśnictwach i wydawanie drewna - zasady.

1. Sprzedaż drewna we wszystkich leśnictwach odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w aktualnych Decyzjach i Zarządzeniach Lasów Państwowych dotyczących sprzedaży na rynku detalicznym i  rynku drewna energetycznego w samowyrobie.

2. Sprzedaż drewna w kancelariach leśnictw prowadzona jest przez miejscowego leśniczego i podleśniczego.

3. Sprzedaży w leśnictwach podlegają następujące sortymenty: zgodne z aktualnym cennikiem.

4. Sprzedaż drewna w leśnictwach odbywa się we wtorki w godz. od 800   do 1000 , dopuszczalna jest w innych terminach po uzgodnieniu z miejscowym leśniczym.

5. Wydawanie drewna może nastąpić tylko i wyłącznie po zapłacie należności przez kupującego ( nie może być odroczonego terminu płatności).

6. Wywóz sprzedanego drewna odbywa się od poniedziałku do piątku w godz. od 800 do 1500. W pozostałych dniach i godzinach możliwy jest po uzgodnieniu z miejscowym leśniczym.

7. Ustala się dwutygodniowy termin wywozu drewna. Termin ten może zostać wydłużony na prośbę kupującego. Zgodę na wydłużenie terminu wydaje Nadleśniczy Nadleśnictwa Karwin.

8.  Wydającym drewno jest osoba materialnie odpowiedzialna tzn. leśniczy i podleśniczy danego leśnictwa.

 

Sprzedaż sadzonek

1.  Niewielkie ilości sadzonek można kupić w szkółce leśnej nadleśnictwa (sprzedaż na paragon).

2.  Większe ilości można kupić w biurze nadleśnictwa (wystawiamy fakturę Vat). 

 

Cennik na drewno w materiałach do pobrania. 

Cennik na zadzonki w materiałach do pobrania.

Regulamin sprzedaży detalicznej oraz drewna pozyskanego kosztem nabywcy do pobrania.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Poznaj samoloty gaśnicze

Poznaj samoloty gaśnicze

Poznaj maszyny gaśnicze.

Jednymi z najczęściej używanych człowiekowi "sprzymierzeńców" podczas walki z pożarem lasu są samoloty "Dromader". Dwie maszyny rok rocznie przybywają do Leśnej Bazy Lotnicznej w Lipkach Wielkich, aby prowadzić patrole czy dzielnie walczyć z żywiołem od wczesnej wiosny do późnej jesieni.


PZL M18 Dromader

PZL M18 Dromader został skonstruowany w latach 70 XX w.  w Państwowych Zakładach Lotniczych
w Mielcu, jako samolot rolniczy. Projekt powstał pod kierunkiem inż. J. Oleksiaka we współpracy z amerykańską wytwórnią Rockwell. W 1974 r. rozpoczęto prace projektowe nad nową konstrukcją oznaczoną M-18 Dromader. Podjęto decyzję o budowie trzech prototypów. Jeden do prób statycznych i dwóch do prób w locie. Pierwszy prototyp został wykorzystany 27 sierpnia 1976 nad lotniskiem Jasionka (pilot doświadczalny inż. Andrzej Pamuła). Natomiast drugi prototyp wykonał swój pierwszy lot 2 października 1976 (pilotował go wówczas inżynier Tadeusz Gołębiewski). W 1978r. wyprodukowano serię informacyjną, natomiast rok później zaczęła się produkcja seryjna. 23 sierpnia 1993r. powstała ulepszona wersja oznaczona PZL M-18B. Istnieje również dwumiejscowa wersja szkolna M-18S. "Dromadery" w dwóch ostatnich odmianach są budowane do dziś. Samolot przeznaczony jest głównie do agrolotniczej obróbki dużych upraw rolnych (zwalczania chorób i szkodników oraz nawożenia) oraz gaszenia pożarów lasów. PZL M-18 używane są w ponad 20 krajach świata.

Nazwę własna samolot zawdzięcza kabinie załogi, wysoko wystającej ponad kadłub, przez co przypomina jednogarbnego wielbłąda – Dromader.

Modele Dromaderów:

  • Model M-18A, wyposażony w zwrócony plecami do kierunku lotu fotel dla mechanika za kabiną pilota
  • Model M18B – o masie ładunku handlowego 2200 kg, załoga: 1 pilot (możliwy przewóz 1 mechanika)
  • Model M18BS – wersja szkolna (dwuster) – załoga: pilot-instruktor + uczeń + 700 kg ładunku handlowego

Samolot cechuje się dużym udźwigiem użytecznym, ekonomicznością użycia (niskie zużycie paliwa w stosunku do udźwigu użytecznego) możliwością pracy w rolnictwie i w pożarnictwie (gaszenie pożarów lasów), sporym zasięgiem, możliwością startu i lądowania na lotniskach o utwardzonych trawiastych pasach startowych. W Polsce najbardziej znane masowe użycie Dromaderów (22 samoloty w akcji) miało miejsce podczas gaszenia pożaru lasu koło Kuźni Raciborskiej 26 sierpnia 1992.

Cecha

Parametr

Silnik

gwiazdowy, tłokowy PZL ASz-62-IRm18 o mocy 736 kW (1000 KM)

konstrukcja

metalowa; kadłub spawany z rur stalowych; skrzydła duralowe, podwozie stałe z kółkiem ogonowym; śmigło 4-płatowe, metalowe

Rozpiętość skrzydeł

17,70 m

Wymiary (dł./wys)

9.47/3.10 m

Ilość miejsc

1

Masa własna

2470 kg

Masa całkowita

4200 kg

Prędkość maks

256 km/h

Prędkość min

109 km/h

Prędkość wznoszenia

6,9 m/sec

Maks. wysokość wznoszenia

6500 m

Zasięg

520 km

Zbiornik na środki gaśnicze

2500 lirów

 

Źródło tekstu (wgląd 4,5 maja 2020 r.):

https://www.samoloty.pl/encyklopedia-samolotobby-309/polskie-hobby-260/inne-hobby-298/pzl-m-18-dromader-hobby-1659

https://www.polot.net/pl/pzl_mielec_m_18_dromader/historia