Asset Publisher Asset Publisher

Sprzedaż drewna,choinek i sadzonek

Regulamin kupna oraz sprzedaży drewna w ramach handlu detalicznego

  1. Do podmiotów uprawnionych do nabywania drewna na rynku detalicznym zalicza się:
    1. niebędące przedsiębiorcami osoby fizyczne,
    2. podmioty nienależące do sektora instytucjonalnego przedsiębiorców, jeżeli drewno jest nabywane przez te osoby i podmioty na własne potrzeby jako:
      1. opał, służący do ogrzewania obiektów własnej infrastruktury technicznej,
      2. materiał budowalny do wykorzystania na własne potrzeby (m. in. budowa, przebudowa czy remont własnych zabudowań mieszkalnych i gospodarczych, ogrodzeń, drewnianych obiektów infrastruktury rekreacyjnej, ogrodowej, łowieckiej, itp.).
  2. Wszystkie podmioty gospodarcze nabywające drewno na rynku detalicznym, zobowiązane są do podpisania w momencie zakupu surowca drzewnego, oświadczenia o niewykorzystywaniu nabywanego drewna na cele handlowe stanowiącego załącznik nr 1a do niniejszego regulaminu.
  3. Detaliczna sprzedaż drewna na warunkach samowyrobu prowadzona jest na podstawie podpisanego przez zainteresowanego samowyrobem Oświadczenia (załącznik nr 1b do niniejszego regulaminu).
  4. Przed wydaniem zgody na pozyskanie drewna osoba wydająca zezwolenie na samowyrób zobowiązana jest do zapoznania osób zainteresowanych z:
  5. zasadami samowyrobu obowiązującymi w Nadleśnictwie,
  6. zasadami zachowania się w lesie,
  7. występującymi zagrożeniami na wskazanej pozycji,
  8. Sprzedaż detaliczna prowadzona jest wyłącznie w formie przedpłaty w leśnictwach (po wcześniejszym uzgodnieniu) i biurze Nadleśnictwa Karwin od poniedziałku do piątku (dni robocze) w godzinach 730-1330.
  9. Dokumentem stanowiącym dowód sprzedaży/zakupu drewna w detalu jest asygnata wraz z paragonem lub faktura. Wyżej wymienione dokumenty stanowią również dowód upoważniający do wydania i wywozu drewna z lasu.
  10. Wydawanie i wywóz drewna zakupionego w sprzedaży detalicznej odbywa się w dni robocze. Wywóz w innym dniu dopuszczalny jest na wniosek Kupującego w porozumieniu z Leśniczym.
  11. Nabywcę obowiązuje 14 dniowy termin wywozu drewna licząc od dnia następnego po dokonaniu sprzedaży. W razie niemożności wywozu w oznaczonym terminie, nabywca winien zgłosić się do leśnictwa o wyznaczenie nowego terminu. Administracja leśna nie odpowiada za zakupiony surowiec, a nabywca nie może rościć do sprzedającego pretensji, co do pogorszenia stanu jakościowego z tytułu opóźnionego odbioru, częściowej lub nawet całkowitej kradzieży zakupionego surowca.
  12. Kupujący lub odbierający surowiec drzewny składa podpis, na dokumentach związanych ze sprzedażą drewna i jego wydaniem, w formie czytelnego podpisu, który pozwala na identyfikację osoby, która go złożyła.
  13. Regulamin niniejszy należy podać do wiadomości nabywców drewna w sposób przyjęty w leśnictwie.

Sprzedaż sadzonek:

Niewielkie ilości sadzonek można kupić w szkółce leśnej nadleśnictwa (sprzedaż na paragon).

Większe ilości można kupić w biurze nadleśnictwa (wystawiamy fakturę Vat).

Dodatkowe informacje:

Cennik na drewno znajduje się w materiałach do pobrania. 

Cennik na sadzonki znajduje się w w materiałach do pobrania.

Cennik sprzedaży nasion i szyszek znajduje się w w materiałach do pobrania.

Zasady sprzedaży drewna w Nadleśnictwie Karwin, znajdują się w materiałach na dole strony (Zarządzenie Nadleśniczego Nadleśnictwa Karwin nr 1/2022 z dnia 19 stycznia 2022 roku w sprawie zasad sprzedaży drewna w Nadleśnictwie Karwin.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Poznaj samoloty gaśnicze

Poznaj samoloty gaśnicze

Poznaj maszyny gaśnicze.

Jednymi z najczęściej używanych człowiekowi "sprzymierzeńców" podczas walki z pożarem lasu są samoloty "Dromader". Dwie maszyny rok rocznie przybywają do Leśnej Bazy Lotnicznej w Lipkach Wielkich, aby prowadzić patrole czy dzielnie walczyć z żywiołem od wczesnej wiosny do późnej jesieni.


PZL M18 Dromader

PZL M18 Dromader został skonstruowany w latach 70 XX w.  w Państwowych Zakładach Lotniczych
w Mielcu, jako samolot rolniczy. Projekt powstał pod kierunkiem inż. J. Oleksiaka we współpracy z amerykańską wytwórnią Rockwell. W 1974 r. rozpoczęto prace projektowe nad nową konstrukcją oznaczoną M-18 Dromader. Podjęto decyzję o budowie trzech prototypów. Jeden do prób statycznych i dwóch do prób w locie. Pierwszy prototyp został wykorzystany 27 sierpnia 1976 nad lotniskiem Jasionka (pilot doświadczalny inż. Andrzej Pamuła). Natomiast drugi prototyp wykonał swój pierwszy lot 2 października 1976 (pilotował go wówczas inżynier Tadeusz Gołębiewski). W 1978r. wyprodukowano serię informacyjną, natomiast rok później zaczęła się produkcja seryjna. 23 sierpnia 1993r. powstała ulepszona wersja oznaczona PZL M-18B. Istnieje również dwumiejscowa wersja szkolna M-18S. "Dromadery" w dwóch ostatnich odmianach są budowane do dziś. Samolot przeznaczony jest głównie do agrolotniczej obróbki dużych upraw rolnych (zwalczania chorób i szkodników oraz nawożenia) oraz gaszenia pożarów lasów. PZL M-18 używane są w ponad 20 krajach świata.

Nazwę własna samolot zawdzięcza kabinie załogi, wysoko wystającej ponad kadłub, przez co przypomina jednogarbnego wielbłąda – Dromader.

Modele Dromaderów:

  • Model M-18A, wyposażony w zwrócony plecami do kierunku lotu fotel dla mechanika za kabiną pilota
  • Model M18B – o masie ładunku handlowego 2200 kg, załoga: 1 pilot (możliwy przewóz 1 mechanika)
  • Model M18BS – wersja szkolna (dwuster) – załoga: pilot-instruktor + uczeń + 700 kg ładunku handlowego

Samolot cechuje się dużym udźwigiem użytecznym, ekonomicznością użycia (niskie zużycie paliwa w stosunku do udźwigu użytecznego) możliwością pracy w rolnictwie i w pożarnictwie (gaszenie pożarów lasów), sporym zasięgiem, możliwością startu i lądowania na lotniskach o utwardzonych trawiastych pasach startowych. W Polsce najbardziej znane masowe użycie Dromaderów (22 samoloty w akcji) miało miejsce podczas gaszenia pożaru lasu koło Kuźni Raciborskiej 26 sierpnia 1992.

Cecha

Parametr

Silnik

gwiazdowy, tłokowy PZL ASz-62-IRm18 o mocy 736 kW (1000 KM)

konstrukcja

metalowa; kadłub spawany z rur stalowych; skrzydła duralowe, podwozie stałe z kółkiem ogonowym; śmigło 4-płatowe, metalowe

Rozpiętość skrzydeł

17,70 m

Wymiary (dł./wys)

9.47/3.10 m

Ilość miejsc

1

Masa własna

2470 kg

Masa całkowita

4200 kg

Prędkość maks

256 km/h

Prędkość min

109 km/h

Prędkość wznoszenia

6,9 m/sec

Maks. wysokość wznoszenia

6500 m

Zasięg

520 km

Zbiornik na środki gaśnicze

2500 lirów

 

Źródło tekstu (wgląd 4,5 maja 2020 r.):

https://www.samoloty.pl/encyklopedia-samolotobby-309/polskie-hobby-260/inne-hobby-298/pzl-m-18-dromader-hobby-1659

https://www.polot.net/pl/pzl_mielec_m_18_dromader/historia