Wydawca treści
Zasady poruszania się po lesie drogami leśnymi oraz udostępnionymi do ruchu publicznego
Szanowni Państwo,
Informujemy, że z dniem 3 lutego 2020 roku w obszarze administrowanych przez nas lasów, zostały uregulowane, zasady poruszania się po drogach leśnych oraz drogach leśnych udostępnionych do ruchu publicznego.
Przepisy regulują następujące dokumenty:
- Zarządzeniem nr 7/2020 Nadleśniczego Nadleśnictwa Karwin wprowadzono do stosowania Regulamin korzystania z dróg leśnych na terenie Nadleśnictwa Karwin, który ustala zasady, poruszania się pojazdami po drogach leśnych przez osoby uprawnione, wymienione w art. 29 ust. 3 ustawy o lasach.
- Zarządzeniem nr 47/2021 Nadleśniczego Nadleśnictwa Karwin wprowadzono wykaz dróg leśnych, udostępnionych do ruchu publicznego oraz wykaz miejsc postoju pojazdów na których zezwala się postój.
Należy wiedzieć, że ruch pojazdem silnikowym, zaprzęgowym i motorowerami w lesie dozwolony jest dla wszystkich użytkowników, jedynie po drogach publicznych. Natomiast drogami leśnymi tylko wówczas, gdy są one oznakowane drogowskazami, dopuszczającymi ruch po tych drogach. Co więcej, postój pojazdów silnikowych, zaprzęgowych czy motorowerów dopuszczony jest jedynie w obrębie wyznaczonych miejsc postojowych.
W obszarze Nadleśnictwa Karwin wykaz dróg udostępnionych do ruchu publicznego. obrazuje - Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 47/2021. Wykaz miejsc, gdzie dopuszczono postój przedstawia Załącznik nr 2 do Zarządzenia 47/2021. Lokalizacja dróg leśnych oraz usytuowanie, wyznaczonych miejsc postojowych zostało przedstawione na mapie poglądowej, będące Załącznikiem nr 3 do Zarządzenia nr 47/2021. Ponadto wykaz osób fizycznych oraz instytucji, które otrzymały treść zarządzeń wraz z załącznikami określa Załącznik nr 4 do Zarządzenia nr 47/2021.
Zasady dotyczące poruszania się pojazdami po drogach udostępnionych do ruchu publicznego zostały określone w:
- Regulaminie korzystania z leśnych dróg udostępnionych do ruchu publicznego dla pojazdów silnikowych, zaprzęgowych i motorowerów na terenie Nadleśnictwa Karwin wprowadzonym Zarządzeniem nr 8/2020 Nadleśniczego Nadleśnictwa Karwin z dnia 03.02.2020 r.
- Projekty organizacji ruchu dla wszystkich udostępnionych przez Nadleśnictwo Karwin dróg wewnętrznych określają załączniki: Od załącznik: Organizacja ruchu droga nr 1 do załącznik: Organizacja ruchu droga nr 20.
Zarządzenie Nadleśniczego Nadleśnictwa Karwin nr 7/2020, Zarządzenie Nadleśniczego Nadleśnictwa Karwin nr 8/2020 oraz Zarządzenie Nadleśniczego Nadleśnictwa Karwin nr 47/2021 wraz z załącznikami dostępne są w materiałach umieszczonych na dole strony.
Najnowsze aktualności
Poznaj samoloty gaśnicze
Poznaj samoloty gaśnicze
Poznaj maszyny gaśnicze.
Jednymi z najczęściej używanych człowiekowi "sprzymierzeńców" podczas walki z pożarem lasu są samoloty "Dromader". Dwie maszyny rok rocznie przybywają do Leśnej Bazy Lotnicznej w Lipkach Wielkich, aby prowadzić patrole czy dzielnie walczyć z żywiołem od wczesnej wiosny do późnej jesieni.
PZL M18 Dromader
PZL M18 Dromader został skonstruowany w latach 70 XX w. w Państwowych Zakładach Lotniczych
w Mielcu, jako samolot rolniczy. Projekt powstał pod kierunkiem inż. J. Oleksiaka we współpracy z amerykańską wytwórnią Rockwell. W 1974 r. rozpoczęto prace projektowe nad nową konstrukcją oznaczoną M-18 Dromader. Podjęto decyzję o budowie trzech prototypów. Jeden do prób statycznych i dwóch do prób w locie. Pierwszy prototyp został wykorzystany 27 sierpnia 1976 nad lotniskiem Jasionka (pilot doświadczalny inż. Andrzej Pamuła). Natomiast drugi prototyp wykonał swój pierwszy lot 2 października 1976 (pilotował go wówczas inżynier Tadeusz Gołębiewski). W 1978r. wyprodukowano serię informacyjną, natomiast rok później zaczęła się produkcja seryjna. 23 sierpnia 1993r. powstała ulepszona wersja oznaczona PZL M-18B. Istnieje również dwumiejscowa wersja szkolna M-18S. "Dromadery" w dwóch ostatnich odmianach są budowane do dziś. Samolot przeznaczony jest głównie do agrolotniczej obróbki dużych upraw rolnych (zwalczania chorób i szkodników oraz nawożenia) oraz gaszenia pożarów lasów. PZL M-18 używane są w ponad 20 krajach świata.
Nazwę własna samolot zawdzięcza kabinie załogi, wysoko wystającej ponad kadłub, przez co przypomina jednogarbnego wielbłąda – Dromader.
Modele Dromaderów:
- Model M-18A, wyposażony w zwrócony plecami do kierunku lotu fotel dla mechanika za kabiną pilota
- Model M18B – o masie ładunku handlowego 2200 kg, załoga: 1 pilot (możliwy przewóz 1 mechanika)
- Model M18BS – wersja szkolna (dwuster) – załoga: pilot-instruktor + uczeń + 700 kg ładunku handlowego
Samolot cechuje się dużym udźwigiem użytecznym, ekonomicznością użycia (niskie zużycie paliwa w stosunku do udźwigu użytecznego) możliwością pracy w rolnictwie i w pożarnictwie (gaszenie pożarów lasów), sporym zasięgiem, możliwością startu i lądowania na lotniskach o utwardzonych trawiastych pasach startowych. W Polsce najbardziej znane masowe użycie Dromaderów (22 samoloty w akcji) miało miejsce podczas gaszenia pożaru lasu koło Kuźni Raciborskiej 26 sierpnia 1992.
Cecha |
Parametr |
Silnik |
gwiazdowy, tłokowy PZL ASz-62-IRm18 o mocy 736 kW (1000 KM) |
konstrukcja |
metalowa; kadłub spawany z rur stalowych; skrzydła duralowe, podwozie stałe z kółkiem ogonowym; śmigło 4-płatowe, metalowe |
Rozpiętość skrzydeł |
17,70 m |
Wymiary (dł./wys) |
9.47/3.10 m |
Ilość miejsc |
1 |
Masa własna |
2470 kg |
Masa całkowita |
4200 kg |
Prędkość maks |
256 km/h |
Prędkość min |
109 km/h |
Prędkość wznoszenia |
6,9 m/sec |
Maks. wysokość wznoszenia |
6500 m |
Zasięg |
520 km |
Zbiornik na środki gaśnicze |
2500 lirów |
Źródło tekstu (wgląd 4,5 maja 2020 r.):