Wydawca treści Wydawca treści

Oferta edukacyjna

Zastanawiacie się jak zorganizować zajęcia przy naszej współpracy?

Kto może uczestniczyć w naszych spotkaniach?

  • Odpowiedź jest prosta: WSZYSCY! Odbiorcami naszych zajęć są: przedszkolaki, uczniowie szkół podstawowych, gimnazjum, ponadgimnazjalnych, osoby dorosłe,
    Na terenie Nadleśnictwa Karwin, gościli między innymi: studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Drezdenku, studenci kierunku Leśnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, oraz pozostałych kierunków innych wyższych uczelni, kuracjusze ośrodka rehabilitacyjno-wypoczynkowego, harcerze, osoby uczęszczające do Ośrodka Pomocy Społecznej w Drezdenku, słuchacze Koła Geograficznego Szkoły Podstawowej, zagraniczni goście, turyści odwiedzający Izbę Edukacji Leśnej w Dobrojewie, słuchacze prelekcji podróżniczych.

Jakie metody i formy pracy stosujemy?

  • Metody: praktyczne działanie, rozmowa kierowana, burza mózgów, gra symulacyjna, mapa myślowa, dyskusja, kolaż, drama, quiz, doświadczenie, praca z tekstem, prelekcja, prezentacja, miniankieta, dyskusja, wykład, analiza tekstu źródłowego, aktywność ruchowa, zajęcia plastyczne, gra dydaktyczna.

  • Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Gdzie odbywają się nasze zajęcia edukacyjne?

  • Miejsca w których prowadzone są nasze zajęcia: siedziba nadleśnictwa, placówki oświatowe położone w obrębie granic administracyjnych nadleśnictwa, leśne ścieżki edukacyjne Nadleśnictwa Karwin (Lubiatowskie Uroczyska oraz Goszczanowskie Źródliska), Izba Edukacji Leśnej w Dobrojewie, Leśna Baza Lotnicza (LBL) w Lipkach Wielkich, trasy leśnych ścieżek rowerowych oraz ścieżek pieszych i nordic walking, obszary poszczególnych leśnictw jednostki.
    Wyjazdy poza teren administracyjny nadleśnictwa wyłącznie na zaproszenia placówek oświatowych (wyłącznie po uzgodnieniu)

Jakią tematykę realizujemy podczas zajęć?

  • Edukacja poprzez gry i zabawy

Gdzie leży Puszcza Notecka? Przyroda w oczach artysty; Drzewo świadkiem historii; Jakim jestem zwierzakiem? Paleta leśnego malarza; Kolory wskażą Wam drogę; Tajemnice leśnych znaków.

  • Edukacja leśna dla zrównoważonego rozwoju społeczeństwa

Rola lasów; Wpływ konsumpcji na stan lasów w Polsce i na świecie; Ekorozwój, czyli zrównoważony rozwój; Klimat a środowisko; Środki transportu przyjazne środowisku; Świadoma konsumpcja; Ograniczanie zużycia wody i energii; Odpowiedzialny tryb życia.

  • Leśne ekspertyzy

Sok z kapusty; Cztery żywioły naszej planety.

  • Ochrona ekosystemów leśnych

Odnawialne źródła energii; Formy ochrony przyrody; Ochrona przeciwpożarowa; system przeciw pożarowy Lasów Państwowych.

  • Poznajmy się

Czym zajmuje się leśnik? Na czym polega nasza praca? Za mundurem panny sznurem.

  • Lasy świata

Lasy wschodniej Europy; Roślinność Bliskiego Wschodu oraz krajów Afrykańskich.

  • Dzień św. Huberta

Kultura i tradycje łowieckie; Czy zwierzęta śpią zimą? Dokarmianie ptaków
i ssaków leśnych.

  • Flora i fauna Puszczy Noteckiej

Praktyczna ochrona lasów; Cechy poszczególnych roślin i drzew, Metody ich rozpoznawania; Budowa warstwowa lasu.

Terminy:

Zajęcia mogą odbywać się w ciągu trwania całego roku kalendarzowego.

Koszty:

Zajęcia dydaktyczne prowadzone są bezpłatnie. Poprosimy was jedynie o zabrania kanapek, napojów oraz repelentów wybierając się w leśne ostępy.

Jak umówić się na zajęcia?

Sprawdź wolny termin w kalendarzu, zadzwoń do nas, umów się na zajęcia. My zajmiemy się resztą.

 

Naszymi edukatorami są:

Dominik Wieczorkiewicz - specjalista SL ds. edukacji, podróżnik, autor książek dla dzieci: "Hulajnogą przez Szczęśliwą Arabię" (Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2018), "Hulajnogą przez Smoczą Wyspę (Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2019) oraz bloga hulajkrysiu.com, entuzjasta przyjaznych środowisku środków transportu. Z Dominikem na zajęcia umówicie się dzwoniąc pod numer: 691-362-520 lub wysyłając wiadomość na adres: d.wieczorkiewicz@szczecin.lasy.gov.pl

Roch i Teresa Kaczorowscy - małżeństwo "orkiestra" - pasjonaci, kolekcjonerzy, zbieracze, gawędziarze i pomysłodawcy stowrzenia Izby Edukacji Leśnej w Dobrojewie.
Na zajęcia z nimi umówiecie się korzystając z numerów telefonu:

  • Roch: 691 018 776 lub roch.kaczorowski@szczecin.lasy.gov.pl
  • Teresa: 691 018 556 lub teresa.kaczorowska@szczecin.lasy.gov.pl

    

 

 

 

 


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Dowiedz się więcej o wieżach przeciwpożarowych?

Dowiedz się więcej o wieżach przeciwpożarowych?

Wieża obserwacyjna to sztucznie wzniesiony punkt widokowy usytuowany przeważnie w najwyższym miejscu w terenie umożliwiający oglądanie panoramy otaczającego krajobrazu. Obiekt zaliczany jest do rozległego sytemu przeciwpożarowego. Wieże mają za zadanie wczesne wykrycie pożaru oraz zawiadomienie o jego powstaniu. Można z nich obserwować teren w promieniu, co najmniej 10 km. Obszar, który widoczny jest z jednej wieży, nakłada się na teren dostrzegalny z drugiej wieży, co pozwala na wyznaczenie dokładnego miejsca powstania pożaru. Obserwatorzy podają do Punktu Alarmowo Dyspozycyjnego (PAD) namiary kątowe zauważonego dymu. Dane odczytuje się za pomocą kolimatora. Objętość obłoku powstającego przy pożarze o powierzchni około 100m2 wystarczy, aby z dostrzegalni zauważyć i określić położenie pożaru.  Wszystkie meldunki obserwator składa drogą radiową lub telefoniczną.

W Nadleśnictwie Karwin usytuowane są dwie wieże obserwacyjne. Jedna znajduje się w Leśnictwie Wilcze Doły, a druga w Leśnictwie Lipki Wielkie.

Wieża obserwacyjna w Leśnictwie Wilcze Doły posiada konstrukcję stalową, kratową i wznosi się na wysokość 32m. Aby wejść na szczyt obiektu należy pokonać aż sto piętnaście schodów, które rozdzielone są ośmioma podestami spoczynkowymi. Na szczycie znajduje się kabina obserwatora obudowana z oknami. Z kabiny można wyjść na podest obserwacyjny. Wieża w ramach wzmocnienia została wyposażona w odciągi linowe mocowane parami w trzech kierunkach.

Wieża obserwacyjna w Leśnictwie Lipki Wielkie ma konstrukcję żelbetową. Wznosi się na wysokość 32m. Na szczycie umiejscowiona jest kabina służąca obserwacji obszarów leśnych, która jest w kształcie wieloboku (ośmiokąta). W jednej z jej ścian umieszczone są drzwi umożliwiające wyjście na podest obserwacyjny, który jest konstrukcji stalowej. Podest ma szerokość 70 cm i posiada specjalną balustradę. Do stalowej konstrukcji pomieszczenia obserwacyjnego zamontowany jest wspornik z rolką, który ma za zadanie umożliwić ewakuację obserwatora, a także transport posiłków i napojów.  Na samym dole wieży znajduje się otwór wejściowy o wymiarach 80x200 cm. Na dwunastu poziomach od strony południowej znajdują się otwory okienne z siatkami. Wieża wyposażona jest w ciągi komunikacyjne, czyli klatkę schodową oraz spoczynki.

Dostrzegalnie nie są udostępniane dla ruchu turystycznego. Odgrywają nieocenioną rolę w walce z żywiołem.