Asset Publisher Asset Publisher

Oferta edukacyjna

Zastanawiacie się jak zorganizować zajęcia na świeżym powietrzu? Dobrze trafiliście.

Kto może uczestniczyć w naszych spotkaniach?

Odpowiedź jest prosta: WSZYSCY! Odbiorcami naszych zajęć są: przedszkolaki, uczniowie szkół podstawowych, ponadgimnazjalnych, osoby dorosłe, członkowie stowarzyszeń, organizacji non-profit, klubów pasjonackich, sportowych...
Dotychczas w obszarze Nadleśnictwa Karwin, podczas zajęć dydaktycznych, gościli między innymi: studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Drezdenku, studenci kierunku Leśnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, kuracjusze ośrodka rehabilitacyjno-wypoczynkowego, harcerze zrzeszeni w Zawiązku Harcerstwa Polskiego oraz Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, osoby uczęszczające do Ośrodka Pomocy Społecznej w Drezdenku, uchodźcy wojenni, bushcrafterzy, członkowi zrzeszeni w organizacjach proekologicznych, wędkarze przynależni do PZW, piłkarze Akademii Pilkarskiej Lubuszanina Drezdenko, rowerzyści zrzeszeni w Stowarzyszeniu "Jednoślad Drezdenko, "Międzychodzka Grupa Rowerowa", "Szprycha Trzebicz" oraz "Dynamo Krzyż Wielkopolski, zagraniczni goście, turyści uprawiający turystykę kwalifikowaną,

Jakie metody i formy pracy stosujemy?

Metody: praktyczne działanie, rozmowa kierowana, burza mózgów, gra symulacyjna, mapa myślowa, dyskusja, kolaż, drama, quiz, doświadczenie, praca z tekstem, prelekcja, prezentacja, miniankieta, dyskusja, wykład, analiza tekstu źródłowego, aktywność ruchowa, zajęcia plastyczne, gra dydaktyczna.

Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Gdzie odbywają się nasze zajęcia edukacyjne?

Miejsca, w których prowadzone są nasze zajęcia: siedziba nadleśnictwa, placówki oświatowe i kulturowe położone w obrębie granic administracyjnych nadleśnictwa, leśne ścieżki edukacyjne Nadleśnictwa Karwin (Lubiatowskie Uroczyska oraz Goszczanowskie Źródliska), Izba Edukacji Leśnej w Dobrojewie, Leśna Baza Lotnicza (LBL) w Lipkach Wielkich, trasy leśnych szlaków rowerowych oraz szklaków pieszych, konnych i nordic walking.
*Wyjazdy poza teren administracyjny możliwe są w odpowiedzi na zaproszenia placówek oświatowych (wyłącznie po uzgodnieniu)

Prowadzimy także edukację zdalną z wykorzystaniem platformy Cisco Webex. Ewentualnie nasz edukator może dołączyć do pokoju zdalnego, zorganizowanego przez osoby zapraszające. Tematy relizowane w edukacji zdalnej oznaczone, zostały "*".

Jaką tematykę realizujemy podczas zajęć?

Edukacja poprzez gry i zabawy


Gdzie leży Puszcza Notecka*? Przyroda w oczach artysty; Drzewo świadkiem historii; Jakim jestem zwierzakiem? Paleta leśnego malarza; Kolory wskażą wam drogę; Tajemnice leśnych znaków*.

Edukacja leśna dla zrównoważonego rozwoju społeczeństwa

Rola lasów; Wpływ konsumpcji na stan lasów w Polsce i na świecie; Ekorozwój, czyli zrównoważony rozwój; Klimat a środowisko*; Środki transportu przyjazne środowisku; Świadoma konsumpcja*; Ograniczanie zużycia wody i energii; Odpowiedzialny tryb życia.

Leśne ekspertyzy

Sok z kapusty; Cztery żywioły naszej planety.

Ochrona ekosystemów leśnych

Odnawialne źródła energii; Formy ochrony przyrody; Ochrona przeciwpożarowa; System przeciw pożarowy Lasów Państwowych.

Miło Cię poznać.

Czym zajmuje się leśnik?* Na czym polega nasza praca?* Za mundurem panny sznurem*.

Lasy świata

Roślinność Bliskiego Wschodu oraz wybranych państw Afryki*.


Flora i fauna Puszczy Noteckiej

Praktyczna ochrona lasów; Cechy poszczególnych roślin i drzew*, Budowa warstwowa lasu*.

*-tematy, możliwe do realizacji w formie zdalnej.

Terminy:

Zajęcia mogą odbywać się w ciągu trwania całego roku kalendarzowego.

Koszty:

Zajęcia dydaktyczne prowadzone są bezpłatnie. Do lasu prosimy was, jedynie o zabranie kanapek, napojów oraz repelentów na komary i kleszcze.

Jak umówić się na zajęcia?

Sprawdź wolny termin w kalendarzu, zadzwoń do nas, umów się na zajęcia. My zajmiemy się resztą.

Naszymi edukatorami są:

Dominik Wieczorkiewicz, specjalista Służby Leśnej, podróżnik,hulajnoga, autor książek dla dzieci: "Hulajnogą przez Szczęśliwą Arabię" (Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2018), "Hulajnogą przez Smoczą Wyspę (Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2019) oraz bloga hulajkrysiu.com, entuzjasta przyjaznych środowisku środków transportu. Z Dominikem na zajęcia umówicie się, dzwoniąc pod numer: 691-362-520 lub wysyłając wiadomość na adres: d.wieczorkiewicz@szczecin.lasy.gov.pl

Roch i Teresa Kaczorowscy-małżeństwo "leśna orkiestra" - pasjonaci, kolekcjonerzy, zbieracze, gawędziarze i twórcy Izby Edukacji Leśnej w Dobrojewie. Wielokrotnie nagradzani podczas licznychkonkursów kulturowych. Na zajęcia z nimi umówicie się korzystając z numerów telefonu oraz adresów mailowych:
Roch: 691 018 776 lub roch.kaczorowski@szczecin.lasy.gov.pl
Teresa: 691 018 556 lub teresa.kaczorowska@szczecin.lasy.gov.pl   

Regulamin zajęć edukacyjnych oraz karta potwierdzenia uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych w Nadleśnictwie Karwin, znajduje się w załącznikach na dole strony.

Standardy ochrony osób małoletnich podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez Nadleśnictwo Karwin w wersjach pełnej oraz skróconej znajdują się w załącznikach na dole strony.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Ochrona lasu

Ochrona lasu

Wiedza o procesach zachodzących w przyrodzie i kontrola stanu środowiska leśnego pozwalają leśnikom na wczesną diagnozę zagrożeń, mogących wpłynąć negatywnie na stan lasu. Każdego roku podejmują oni działania mające na celu zachowanie trwałości lasu i zwiększenie jego naturalnej odporności na czynniki szkodotwórcze.

Zagrożenia dzieli się na trzy grupy:

  • biotyczne (np. szkodliwe owady, grzyby patogeniczne, ssaki roślinożerne);
  • abiotyczne – ekstremalne zjawiska atmosferyczne (np. silne wiatry, śnieg, ulewne deszcze, wysokie i niskie temperatury);
  • antropogeniczne – wywołane przez człowieka (np. pożary, zanieczyszczenia przemysłowe, zaśmiecanie lasu).

Zagrożenia biotyczne:

     Z czynników biotycznych największe zagrożenie w ostatnich latach stwarza zwierzyna płowa Dominującym rodzajem uszkodzeń jest spałowanie i zgryzanie, a najczęstszym sprawcą szkód jest jeleń. 

     Co kilka lat na terenie nadleśnictwa ma miejsce gradacja- czyli masowy pojaw szkodników owadzich. Najczęściej przyczyną gradacji są populacje: brudnicy mniszki, barczatki sosnówki, strzygoni choinówki, poprocha cetyniaka i boreczników.

Ochrona przed szkodliwymi owadami polega na ciągłej obserwacji i prognozowaniu m.in. poprzez rozwieszanie pułapek feromonowych do odłowu szkodników - na podstawie ilości szkodnika można określić czy nie nastąpił wzrost populacji. Dopóki panuje w lesie równowaga ekologiczna nie zachodzi konieczność ingerencji leśników w środowisko. W celu utrzymania równowagi ekologicznej zakładane są remizy - dla sprzymierzeńców lasu: ptaków, płazów, gadów, drobnych ssaków i pająków.Wokół rozwiesza się sztuczne gniazda lęgowe i noclegowe dla ptaków i nietoperzy. Dopiero gdy te metody zawiodą i wystąpi gradacja zagrażająca dużym kompleksom, leśnicy przystępują do zabiegów ratunkowych poprzez opryski samolotowe. 

Zagrożenia abiotyczne:

     Z czynników abiotycznych największe zagrożenie dla Nadleśnictwa Karwin  stwarzają:  susze oraz niski poziom wód gruntowych. Niedobór wody na terenie nadleśnictwa jest w części rekompensowany przez budowę sztucznych zbiorników wodnych, wykorzystując do tego celu naturalne obniżenia terenu. 

Zagrożenia antropogeniczne:

     Z czynników antropogenicznych największe zagrożenie stanowi zaśmiecanie lasu. W przyszłości bardzo dużym zagrożeniem dla lasów mogą być szyby i rurociągi związane z eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego.

- ochrona lasu przed pożarami,
- zaśmiecanie lasów,
- zanieczyszczenia przemysłowe.

Z czynników antropogenicznych największe zagrożenie stanowi zaśmiecanie lasu. W przyszłości bardzo dużym zagrożeniem dla lasów mogą być szyby i rurociągi związane z eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego.