Asset Publisher
Oferta edukacyjna
Zastanawiacie się jak zorganizować zajęcia na świeżym powietrzu? Dobrze trafiliście.
Kto może uczestniczyć w naszych spotkaniach?
Odpowiedź jest prosta: WSZYSCY! Odbiorcami naszych zajęć są: przedszkolaki, uczniowie szkół podstawowych, ponadgimnazjalnych, osoby dorosłe, członkowie stowarzyszeń, organizacji non-profit, klubów pasjonackich, sportowych...
Dotychczas w obszarze Nadleśnictwa Karwin, podczas zajęć dydaktycznych, gościli między innymi: studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Drezdenku, studenci kierunku Leśnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, kuracjusze ośrodka rehabilitacyjno-wypoczynkowego, harcerze zrzeszeni w Zawiązku Harcerstwa Polskiego oraz Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, osoby uczęszczające do Ośrodka Pomocy Społecznej w Drezdenku, uchodźcy wojenni, bushcrafterzy, członkowi zrzeszeni w organizacjach proekologicznych, wędkarze przynależni do PZW, piłkarze Akademii Pilkarskiej Lubuszanina Drezdenko, rowerzyści zrzeszeni w Stowarzyszeniu "Jednoślad Drezdenko, "Międzychodzka Grupa Rowerowa", "Szprycha Trzebicz" oraz "Dynamo Krzyż Wielkopolski, zagraniczni goście, turyści uprawiający turystykę kwalifikowaną,
Jakie metody i formy pracy stosujemy?
Metody: praktyczne działanie, rozmowa kierowana, burza mózgów, gra symulacyjna, mapa myślowa, dyskusja, kolaż, drama, quiz, doświadczenie, praca z tekstem, prelekcja, prezentacja, miniankieta, dyskusja, wykład, analiza tekstu źródłowego, aktywność ruchowa, zajęcia plastyczne, gra dydaktyczna.
Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Gdzie odbywają się nasze zajęcia edukacyjne?
Miejsca, w których prowadzone są nasze zajęcia: siedziba nadleśnictwa, placówki oświatowe i kulturowe położone w obrębie granic administracyjnych nadleśnictwa, leśne ścieżki edukacyjne Nadleśnictwa Karwin (Lubiatowskie Uroczyska oraz Goszczanowskie Źródliska), Izba Edukacji Leśnej w Dobrojewie, Leśna Baza Lotnicza (LBL) w Lipkach Wielkich, trasy leśnych szlaków rowerowych oraz szklaków pieszych, konnych i nordic walking.
*Wyjazdy poza teren administracyjny możliwe są w odpowiedzi na zaproszenia placówek oświatowych (wyłącznie po uzgodnieniu)
Prowadzimy także edukację zdalną z wykorzystaniem platformy Cisco Webex. Ewentualnie nasz edukator może dołączyć do pokoju zdalnego, zorganizowanego przez osoby zapraszające. Tematy relizowane w edukacji zdalnej oznaczone, zostały "*".
Jaką tematykę realizujemy podczas zajęć?
Edukacja poprzez gry i zabawy
Gdzie leży Puszcza Notecka*? Przyroda w oczach artysty; Drzewo świadkiem historii; Jakim jestem zwierzakiem? Paleta leśnego malarza; Kolory wskażą wam drogę; Tajemnice leśnych znaków*.
Edukacja leśna dla zrównoważonego rozwoju społeczeństwa
Rola lasów; Wpływ konsumpcji na stan lasów w Polsce i na świecie; Ekorozwój, czyli zrównoważony rozwój; Klimat a środowisko*; Środki transportu przyjazne środowisku; Świadoma konsumpcja*; Ograniczanie zużycia wody i energii; Odpowiedzialny tryb życia.
Leśne ekspertyzy
Sok z kapusty; Cztery żywioły naszej planety.
Ochrona ekosystemów leśnych
Odnawialne źródła energii; Formy ochrony przyrody; Ochrona przeciwpożarowa; System przeciw pożarowy Lasów Państwowych.
Miło Cię poznać.
Czym zajmuje się leśnik?* Na czym polega nasza praca?* Za mundurem panny sznurem*.
Lasy świata
Roślinność Bliskiego Wschodu oraz wybranych państw Afryki*.
Flora i fauna Puszczy Noteckiej
Praktyczna ochrona lasów; Cechy poszczególnych roślin i drzew*, Budowa warstwowa lasu*.
*-tematy, możliwe do realizacji w formie zdalnej.
Terminy:
Zajęcia mogą odbywać się w ciągu trwania całego roku kalendarzowego.
Koszty:
Zajęcia dydaktyczne prowadzone są bezpłatnie. Do lasu prosimy was, jedynie o zabranie kanapek, napojów oraz repelentów na komary i kleszcze.
Jak umówić się na zajęcia?
Sprawdź wolny termin w kalendarzu, zadzwoń do nas, umów się na zajęcia. My zajmiemy się resztą.
Naszymi edukatorami są:
Dominik Wieczorkiewicz, specjalista Służby Leśnej, podróżnik,hulajnoga, autor książek dla dzieci: "Hulajnogą przez Szczęśliwą Arabię" (Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2018), "Hulajnogą przez Smoczą Wyspę (Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2019) oraz bloga hulajkrysiu.com, entuzjasta przyjaznych środowisku środków transportu. Z Dominikem na zajęcia umówicie się, dzwoniąc pod numer: 691-362-520 lub wysyłając wiadomość na adres: d.wieczorkiewicz@szczecin.lasy.gov.pl
Roch i Teresa Kaczorowscy-małżeństwo "leśna orkiestra" - pasjonaci, kolekcjonerzy, zbieracze, gawędziarze i twórcy Izby Edukacji Leśnej w Dobrojewie. Wielokrotnie nagradzani podczas licznychkonkursów kulturowych. Na zajęcia z nimi umówicie się korzystając z numerów telefonu oraz adresów mailowych:
Roch: 691 018 776 lub roch.kaczorowski@szczecin.lasy.gov.pl
Teresa: 691 018 556 lub teresa.kaczorowska@szczecin.lasy.gov.pl
Regulamin zajęć edukacyjnych oraz karta potwierdzenia uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych w Nadleśnictwie Karwin, znajduje się w załącznikach na dole strony.
Standardy ochrony osób małoletnich podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez Nadleśnictwo Karwin w wersjach pełnej oraz skróconej znajdują się w załącznikach na dole strony.
Asset Publisher
Punkty czerpania wody jako element leśne infrastruktury przeciwpożarowej
Punkty czerpania wody jako element leśne infrastruktury przeciwpożarowej
W lasach można natrafić na punkty czerpania wody. Dojazdy do takich miejsc są odpowiednio oznakowane - tabliczkami informującymi o drogach pożarowych, wskazujące kierunek dojazdu do miejsc czerpania wody . Wszystko po to, by troszczyć się o las, który płonie niestety bardzo szybko - zwłaszcza w naszych rejonach, szczególnie narażonych na pożary, ze względu zarówno na suchość ściółki i niski poziom opadów.
Rysunek 1. Drogowskaz dojazdowy do punktu czerpania wody
Punkty czerpania wody rozumiany jest, jako zorganizowany w terenie obiekt służący do poboru wody do celów ochrony przeciwpożarowej. Powinien zapewniać dostęp do wody w sposób umożliwiający jej pobranie za pomocą sprzętu, którym dysponują okoliczne jednostki ochrony przeciwpożarowej. Przedkłada się to na wytyczenie i utrzymanie, co najmniej ścieżki umożliwiającej przejście z pompą pływającą i jej sprawienie, wykonanie schodkowego zejścia z brzegu w głąb cieku, ewentualnie przygotowanie placu tuż przy akwenie w celu sprawienia motopompy.
Stanowisko czerpania wody to służące do poboru wody miejsca ustawienia pomp pożarniczych. Stanowisko takie powinno charakteryzować się:
- swobodnym dostępem do źródła wody,
- możliwością stabilnego rozstawienia i pracy pomy
- pobieraniem wody z głębokości nie większej niż 4 m, licząc między lustrem wody a poziomem stanowiska czerpania wody oraz powinno być wyposażone w stanowisko czerpania wody wraz z dojazdem.
- znajdować się w odległości nie większej niż 3m od punktu poboru wody
Miejsce odbioru wody (MOW) jest miejscem ustawienia pojazdów pożarniczych podczas tankowania wody, do którego wyprowadzono przewody tłoczne. Powinno ono m.in. zapewniać:
- nawierzchnię gruntową lub utwardzoną o nośności, co najmniej 10 t i nacisku osi 5 t,
- możliwość wzajemnego minięcia się samochodów,
- skrajnie o szerokości co najmniej 6 m i wysokości 4 m,
- oddalenie od stanowiska czerpania wody z zachowaniem bezpośredniej widzialności.
Dojazd do miejsca odbioru wody to nic innego, jak droga prowadząca od najbliższej drogi publicznej lub leśnej stanowiącej dojazd pożarowy o parametrach zgodnych z obowiązującymi przepisami. Powinien być zorganizowany w postaci pętli (objazdu pętlicowego), a w uzasadnionych przypadkach – placu manewrowego i gwarantować bezkolizyjny ruch.
Zapas wody w zbiorniku do celów gaśniczych powinien wynosić minimum 50 m3. Taki zbiornik umieszcza się jak najdalej od drzew liściastych, z uwagi na zaśmiecanie opadającymi liśćmi i duży pobór wody w przypadku braku specjalnego uszczelnienia dna i boków zbiornika. Stanowiska czerpania wody w terenie mogą być oddalone od siebie w nieprzekraczalnym promieniu 3km.
Zbiornik powinien być podzielony na dwie części według przeznaczenia:
- część ogólnodostępną, stanowiącą poidło dla zwierząt z odpowiednio wzmocnionym dostępem i dnem,
- część niedostępną (ogrodzoną) z miejscem poboru wody (punktem czerpania) przez pompy stanowiące wyposażenie straży pożarnej (w tym przez pompę pływającą)
Rysunek 2. Schemat wielofunkcyjnego zbiornika wodnego
Źródło: https://www.ppoz.pl/index.php/ratownictwo-i-ochrona-ludnosci/1646-woda-w-lesie