Asset Publisher
Oferta edukacyjna
Zastanawiacie się jak zorganizować zajęcia na świeżym powietrzu? Dobrze trafiliście.
Kto może uczestniczyć w naszych spotkaniach?
Odpowiedź jest prosta: WSZYSCY! Odbiorcami naszych zajęć są: przedszkolaki, uczniowie szkół podstawowych, ponadgimnazjalnych, osoby dorosłe, członkowie stowarzyszeń, organizacji non-profit, klubów pasjonackich, sportowych...
Dotychczas w obszarze Nadleśnictwa Karwin, podczas zajęć dydaktycznych, gościli między innymi: studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Drezdenku, studenci kierunku Leśnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, kuracjusze ośrodka rehabilitacyjno-wypoczynkowego, harcerze zrzeszeni w Zawiązku Harcerstwa Polskiego oraz Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, osoby uczęszczające do Ośrodka Pomocy Społecznej w Drezdenku, uchodźcy wojenni, bushcrafterzy, członkowi zrzeszeni w organizacjach proekologicznych, wędkarze przynależni do PZW, piłkarze Akademii Pilkarskiej Lubuszanina Drezdenko, rowerzyści zrzeszeni w Stowarzyszeniu "Jednoślad Drezdenko, "Międzychodzka Grupa Rowerowa", "Szprycha Trzebicz" oraz "Dynamo Krzyż Wielkopolski, zagraniczni goście, turyści uprawiający turystykę kwalifikowaną,
Jakie metody i formy pracy stosujemy?
Metody: praktyczne działanie, rozmowa kierowana, burza mózgów, gra symulacyjna, mapa myślowa, dyskusja, kolaż, drama, quiz, doświadczenie, praca z tekstem, prelekcja, prezentacja, miniankieta, dyskusja, wykład, analiza tekstu źródłowego, aktywność ruchowa, zajęcia plastyczne, gra dydaktyczna.
Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Gdzie odbywają się nasze zajęcia edukacyjne?
Miejsca, w których prowadzone są nasze zajęcia: siedziba nadleśnictwa, placówki oświatowe i kulturowe położone w obrębie granic administracyjnych nadleśnictwa, leśne ścieżki edukacyjne Nadleśnictwa Karwin (Lubiatowskie Uroczyska oraz Goszczanowskie Źródliska), Izba Edukacji Leśnej w Dobrojewie, Leśna Baza Lotnicza (LBL) w Lipkach Wielkich, trasy leśnych szlaków rowerowych oraz szklaków pieszych, konnych i nordic walking.
*Wyjazdy poza teren administracyjny możliwe są w odpowiedzi na zaproszenia placówek oświatowych (wyłącznie po uzgodnieniu)
Prowadzimy także edukację zdalną z wykorzystaniem platformy Cisco Webex. Ewentualnie nasz edukator może dołączyć do pokoju zdalnego, zorganizowanego przez osoby zapraszające. Tematy relizowane w edukacji zdalnej oznaczone, zostały "*".
Jaką tematykę realizujemy podczas zajęć?
Edukacja poprzez gry i zabawy
Gdzie leży Puszcza Notecka*? Przyroda w oczach artysty; Drzewo świadkiem historii; Jakim jestem zwierzakiem? Paleta leśnego malarza; Kolory wskażą wam drogę; Tajemnice leśnych znaków*.
Edukacja leśna dla zrównoważonego rozwoju społeczeństwa
Rola lasów; Wpływ konsumpcji na stan lasów w Polsce i na świecie; Ekorozwój, czyli zrównoważony rozwój; Klimat a środowisko*; Środki transportu przyjazne środowisku; Świadoma konsumpcja*; Ograniczanie zużycia wody i energii; Odpowiedzialny tryb życia.
Leśne ekspertyzy
Sok z kapusty; Cztery żywioły naszej planety.
Ochrona ekosystemów leśnych
Odnawialne źródła energii; Formy ochrony przyrody; Ochrona przeciwpożarowa; System przeciw pożarowy Lasów Państwowych.
Miło Cię poznać.
Czym zajmuje się leśnik?* Na czym polega nasza praca?* Za mundurem panny sznurem*.
Lasy świata
Roślinność Bliskiego Wschodu oraz wybranych państw Afryki*.
Flora i fauna Puszczy Noteckiej
Praktyczna ochrona lasów; Cechy poszczególnych roślin i drzew*, Budowa warstwowa lasu*.
*-tematy, możliwe do realizacji w formie zdalnej.
Terminy:
Zajęcia mogą odbywać się w ciągu trwania całego roku kalendarzowego.
Koszty:
Zajęcia dydaktyczne prowadzone są bezpłatnie. Do lasu prosimy was, jedynie o zabranie kanapek, napojów oraz repelentów na komary i kleszcze.
Jak umówić się na zajęcia?
Sprawdź wolny termin w kalendarzu, zadzwoń do nas, umów się na zajęcia. My zajmiemy się resztą.
Naszymi edukatorami są:
Dominik Wieczorkiewicz, specjalista Służby Leśnej, podróżnik,hulajnoga, autor książek dla dzieci: "Hulajnogą przez Szczęśliwą Arabię" (Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2018), "Hulajnogą przez Smoczą Wyspę (Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2019) oraz bloga hulajkrysiu.com, entuzjasta przyjaznych środowisku środków transportu. Z Dominikem na zajęcia umówicie się, dzwoniąc pod numer: 691-362-520 lub wysyłając wiadomość na adres: d.wieczorkiewicz@szczecin.lasy.gov.pl
Roch i Teresa Kaczorowscy-małżeństwo "leśna orkiestra" - pasjonaci, kolekcjonerzy, zbieracze, gawędziarze i twórcy Izby Edukacji Leśnej w Dobrojewie. Wielokrotnie nagradzani podczas licznychkonkursów kulturowych. Na zajęcia z nimi umówicie się korzystając z numerów telefonu oraz adresów mailowych:
Roch: 691 018 776 lub roch.kaczorowski@szczecin.lasy.gov.pl
Teresa: 691 018 556 lub teresa.kaczorowska@szczecin.lasy.gov.pl
Regulamin zajęć edukacyjnych oraz karta potwierdzenia uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych w Nadleśnictwie Karwin, znajduje się w załącznikach na dole strony.
Standardy ochrony osób małoletnich podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez Nadleśnictwo Karwin w wersjach pełnej oraz skróconej znajdują się w załącznikach na dole strony.
Asset Publisher
Kilkadziesiąt nowych rezerwatów przyrody jeszcze w tym roku!
Kilkadziesiąt nowych rezerwatów przyrody jeszcze w tym roku!
Mirachowska Struga, leżąca na terenie Nadleśnictwa Kartuzy (RDLP w Gdańsku), z bardzo dobrze zachowanym kompleksem torfowisk lub Pamięcińskie Lasy Zboczowe, położone na terenie Nadleśnictwa Rzepin (RDLP w Szczecinie), porastające wapienne zbocza pełne źródlisk to tylko dwa spośród kilkudziesięciu rezerwatów przyrody, które mogą być powołane na terenie Lasów Państwowych jeszcze w tym roku!
100 rezerwatów na 100-lecie Lasów Państwowych to inicjatywa, w ramach której leśnicy zgłaszają i będą zgłaszać kolejne obszary, które odznaczają się wysokimi walorami przyrodniczymi. Już dzisiaj 86% z ponad 1500 polskich rezerwatów znajduje się na gruntach Lasów Państwowych. Zajmują one powierzchnię równą kilku parkom narodowym.
Wiosną br. z nadleśnictw z całego kraju wpłynęło do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych ponad 200 propozycji nowych rezerwatów. Nad analizą tych dokumentów pracowały zespoły składające się z przedstawicieli poszczególnych regionalnych dyrekcji LP (RDLP) oraz Regionalnych Dyrekcji Ochrony środowiska (RDOŚ). Ze zgłoszonych propozycji zostało wytypowanych ponad 140 obiektów, które podlegają dalszemu procedowaniu. Wszystkie są już po lustracjach terenowych przeprowadzonych przez zespoły RDOŚ-RDLP oraz dokładnej analizie pod kątem dokumentacji przyrodniczej. Istnieje realna szansa, że 80 z nich zostanie powołana jeszcze w tym roku.
Dolina Mirachowskiej Strugi - lewego dopływu rzeki Łeby, (znajdująca się na terenie Nadleśnictwa Kartuzy (RDLP w Gdańsku) to teren z bardzo dobrze zachowanymi kompleksami torfowisk źródliskowych i dobrze wykształconymi lasami łęgowymi oraz grądami. Ale to nie tylko bogata roślinność jest wyznacznikiem potrzeby stworzenia tam rezerwatu przyrody. Na tym terenie występują rzadkie chrząszcze z rodziny kózkowatych związane z martwym drewnem, np. zmorsznik sześcioplamek (Anoplodera sexguttata) czy rzemlik punktowany (Saperda perforata). Wody Mirachowskiej Strugi zamieszkują m.in.: minóg strumieniowy (Lampetra planeri) czy śliz (Barbatula barbatula), a we wcześniejszych latach widziano tam również zanikającego na Pomorzu, reliktowego głowacza pręgopłetwego (Cottus poecilopus).
Pamięcińskie Lasy Zboczowe, położone na terenie Nadleśnictwa Rzepin (RDLP w Szczecinie), to niezwykle malowniczy obszar w obrębie Lubuskiego Przełomu Odry. W porastającym gliniaste, wapienne zbocza lesie spotkamy pomnikowe okazy dębów szypułkowych i wiązów szypułkowych. Zbocza przełomu Odry to także teren pełen źródlisk.
Puszcza Knyszyńska (RDLP w Białymstoku) ma szansę wzbogacić się o dwa rezerwaty. Jeden z nich to rozległe torfowisko wysokie, wokół którego występuje wąski pas boru łochyniowego, olsu oraz torfowo-brzozowego lasu bagiennego. To teren uroczyska Moskal (znanego także pod nazwą Łazarz), położonego ok. 20 km na północ od Białegostoku. Tereny torfowisk są niezwykle cenne dla zachowania i utrzymania wody w lesie. Nieco bliżej Białegostoku znajduje się obszar leśny z przepływającą tam rzeką Bartoszychą. To leśny teren z dużą ilością martwego drewna, zarówno leżącego jak i stojącego. Spotkać tam można chronionego dzięcioła trójpalczastego (Picoides tridactylus) oraz dzięcioła białogrzbietego (Dendrocopos leucotos). To także miejsce, gdzie mamy szansę zobaczyć chronione owady: zgniotka cynobrowego (Cucujus cinnaberinus) – chrząszcza z rodziny zgniotkowatych czy ponurka Schneidera (Boros schneideri) – rzadkiego chrząszcza zaliczanego do reliktów lasów pierwotnych!
Proces powoływania rezerwatów przyrody jest dość skomplikowany. Wymaga szczegółowych analiz i rozpoznania w terenie. To od Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska zależy, kiedy dany rezerwat zostanie powołany.